دکتر مهدی کریمی

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان

آدرس مطب ها

مطب 1: خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، پلاک 49، طبقه چهارم، واحد 16

مطب 2: بلوار کشاورز، روبروی بیمارستان امام خمینی، پلاک ۳۷۰ طبقه اول واحد ۷

روزهای هفته

روزهای فرد

روزهای زوج

شماره تماس

021-22979460

021-66128259

اعتیاد به ماریجوانا

اعتیاد به ماری جوانا و سومصرف آن

Picture of دکتر مهدی کریمی

دکتر مهدی کریمی

ماریجوانا چیست؟

در این مقاله میخواهیم به سومصرف و اعتیاد به ماری جوانا و عوارض کشیدن ماری جوانا بپردازیم و همچنین از عوارض ماری جوانا نیز گفته خواهد شد. اما در ابتدا میخواهیم بدانیم گیاه ماریجوانا چیست؟ ماری جوانا ماده ای است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. این گیاه معمولاً خشک می‌شود، آسیاب می‌شود و دود می‌شود (در کاغذ، مانند سیگار، یا در لوله، مانند تنباکو).

ماری جوانا به شکل “خوراکی” نیز استفاده میشود. خوراکی های آن مانند محصولات پخته شده و آب نبات، که حاوی یک یا هر دو ماده فعال ماری جوانا هستند که عبارتند از: تتراهیدروکانابینول (THC) یا کانابیدیول (CBD). خوراکی ها مانند سیگار کشیدن اثرات یکسانی دارند، با مدت زمان متفاوتی بین مصرف و احساس اثرات.

راه های مختلفی برای استفاده از ماری جوانا وجود دارد. برخی از افراد یک ماده رزین مانند (محصول جانبی ساختارهای کریستال مانند که از برداشت یا دود کردن گل حشیش به دست می‌آید) مصرف می‌کنند که سطح بسیار شدیدتری تولید می‌کند. این ماده که اغلب به عنوان “موم” نامیده می‌شود، ممکن است یک مایع چسبناک، یک ماده موم مانند، یا یک ماده سخت و متبلور شبیه به آب نبات سخت باشد که معمولاً بخار می‌شود و استنشاق می‌شود. اغلب در تولید آن از بوتان یا ایزوپروپیل الکل استفاده میشود که می‌تواند خطری باورنکردنی برای مصرف کننده داشته باشد.

عوارض ماری جوانا

وضعیت قانونی مصرف آن

کشیدن ماری جوانا در برخی ایالت های آمریکا قانونی و در برخی دیگر غیرقانونی است. در برخی ایالت ها، فقط استفاده پزشکی قانونی است. برخی دیگر نیز ماری جوانای تفریحی را قانونی کرده‌اند. از نظر پزشکی، ماری جوانا برای کاهش استرس و درد و افزایش اشتها استفاده می‌شود. به صورت تفریحی، ماری جوانا برای اثرات آرام بخش آن استفاده می‌شود. در برخی کشورها نیز روند قانونی سازی آن در جریان است. نام‌های خیابانی برای ماری جوانا عبارتند از: Pot، Dope، Ganja، Grass، Mary Jane، Reefer و Weed.

سومصرف ماریجوانا و اثرات آن

ماری جوانا یک داروی روانگردان است که ادراک را تغییر می‌دهد. ماری‌جوانا حاوی THC است که نوعی ترکیب شیمیایی میباشد و باعث ایجاد روان‌گردانی این دارو می‌شود. THC همچنین قدرت تاثیر ماده را تعیین می‌کند. اثرات ماری جوانا ممکن است برای همه متفاوت باشد و به نحوه مصرف آن بستگی دارد. سیگار کشیدن ماریجوانا نسبت به مصرف خوراکی آن سریعتر و با عمر کوتاه تری اثر می‌کند.

موم یا خرد شده آن فوراً روی کاربر تأثیر می‌گذارد و بسته به غلظت THC ممکن است ساعت ها باقی بماند. اثرات ماری جوانا عبارتند از: احساس خوشبختی، توهمات خفیف، افزایش اشتها و کاهش اضطراب. در سال 2020، 34.5 درصد از جوانان 18 تا 25 ساله در آمریکا کشیدن ماری جوانا ومصرف آن را گزارش کردند. در جمعیت بزرگسالان بالای 26 سال و نوجوانان بین 10 تا 17 سال به ترتیب 16.3 درصد و 20.1 درصد است.

این ماده اخیرا در پارتی های مختلف و جشنها همراه با برخی از مواد غذایی به وفور مصرف می‌شود. گاهی اوقات نوجوانان و جوانان بدون اطلاع با استفاده از نوشیدنی ها، کیک ها، سالاد و برخی از غذاها مانند آبگوشت دچار مسمومیت ناشی از ماریجوانا می‌شوند.

ماری جوانا چیست

همچنین در مورد عوارض کشیدن گل بخوانید

عوارض مصرف ماری جوانا

مصرف و کشیدن ماری جوانا در بسیاری از افراد موجب علائم اضطرابی شدید حتی حملات پانیک میشود. گزارش شده است دربرخی از موارد با یکبار استفاده از ترکیبات ماریجوانا فرد دچار پانیک برای ماه ها تا سالها میشود و در بسیاری از موارد نیز مقاوم به درمان می‌شوند.

اختلالات خلقی و پرخاشگری پس از مصرف ماریجوانا بسیار گزارش میشود. از عوارض ماری جوانا اینست که فرد افسردگی، بی قراری، مشکلات خواب و مشکلات ارتباطی پیدا می‌کند.

یکی از عوارض ماری جوانا که شایع هم هست سندروم بی انگیزگی است (Amotivation syndrome ). در اینصورت فرد حس و حال انجام فعالیتهای روزمره و طبیعی خود را ندارد. کاملا بی انگیزه و بدون هدف میباشد و نمیتواند برنامه ریزی برای آینده خودش داشته باشد.

مصرف دراز مدت ماریجوانا موجب سرطانهای ریه، اختلالات کروموزومی، نقایص مادر زادی، مختل شدن فعالیت طبیعی سلولهای جنسی (اسپرم) می‌شود.

یکی از وخیم ترین عوارض ماری جوانا دراز مدت مصرف و کشیدن ماریجوانا بیماری اسکیزوفرنی است که در بسیاری از موارد ممکن است برگشت ناپذیر باشد. توهمات، هذیان ها، رفتارهای غیر سازمان یافته، صحبتهای غیر سازمان یافته و افکار پارنوئیدی، خشونت، پرخاشگری و حمله وری و اختلال شخصیت ضد اجتماعی از نشانه های آن است. در اینصورت درمانهای بستری توصیه میشود.

در بسیاری از موارد بخاطر فراموشی ناشی از مصرف قادر به یاداوری اتفاقات گذشته نیستند. گاهی اوقات ممکن است تحت تاثیر این ماده یا سایر موادی که همراه با آن استفاده میشود فرد مورد تجاوز جنسی قرار بگیرد. پس جرائم جنسی نیز از عوارض ماری جوانا مصرف آن محسوب میشود.

از عوارض کشنده ماریجوانا میتوان به حملات تشنجی و کما اشاره کرد که نهایتا منجر به مرگ میشود.

ماریجوانای بنفش

ماری جوانا بنفش

اعتیاد به ماری جوانا

اعتیاد به ماری جوانا را می‌توان بصورت بالینی تشخیص داد و این اعتیاد میتواند تأثیر منفی زیادی بر زندگی فرد داشته باشد. افراد می‌توانند وابستگی روانی به ماری جوانا تجربه کنند، به همان شکلی که در سایر اعتیادها ایجاد می‌شود.

هنگامی که فردی از ماری جوانا استفاده می کند، گیرنده های کانابینوئیدی در مغز توسط یک انتقال دهنده عصبی به نام آناندامید فعال میشوند. THC عملکرد انتقال دهنده های عصبی طبیعی مانند آناندامید را تقلید می کند و آن را مسدود می کند. تا جایی که در نهایت و پس از استفاده طولانی مدت، بدن دیگر به تنهایی آناندامید کافی تولید نمی‌کند.

به طور کلی، اعتیاد به ماری جوانا (همچنین به عنوان اختلال مصرف حشیش/ماریجوانا شناخته می شود) تنها در موارد شدید تشخیص داده می‌شود. طبق CDC، از بین کسانی که از ماری جوانا استفاده میکنند، تقریباً از هر 10 نفر 3 نفر واجد شرایط اختلال مصرف یا اعتیاد هستند. با این حال، خطرات در افرادی که مصرف دارو را در سنین نوجوانی شروع کرده‌اند و در افرادی که بیشتر مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که مصرف و کشیدن ماری جوانا را قبل از 18 سالگی شروع می کنند، 4 تا 7 برابر بیشتر از همتایان مسن خود در معرض ابتلا به اعتیاد به مصرف ماری جوانا هستند. وابستگی به این ماده زمانی اتفاق می‌افتد که مغز خود را با دارو و انتقال‌دهنده‌های عصبی اندوکانابینوئید تولید شده خارجی سازگار می‌کند و در نتیجه حساسیت و تولید آن چیزی که به طور طبیعی ایجاد می‌شود کاهش می‌یابد.

همچنین در مورد عوارض آمفتامین بخوانید

نشانه های وابستگی به ماریجوانا

نشانه مصرف ماری جوانا

هنگامی که ماری جوانا دود می شود، THC به سرعت از ریه ها وارد جریان خون می‌شود که این ماده را به مغز و سایر اندام ها در سراسر بدن می رساند. THC زمانی که از طریق گوارش همراه با غذا یا نوشیدنی خورده شود کندتر جذب می‌شود.

صرف نظر از نحوه مصرف THC، این ماده به طور خاص بر روی گیرنده های کانابینوئیدی سلول مغز اثر می گذارد. این گیرنده ها که معمولاً توسط مواد شیمیایی مشابه THC که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند فعال می‌شوند که خود بخشی از شبکه ارتباطی عصبی به نام سیستم اندوکانابینوئید هستند و نقش مهمی در رشد و عملکرد طبیعی مغز ایفا می‌کند.

بیشترین تراکم گیرنده های کانابینوئید در قسمت هایی از مغز یافت می شود که بر لذت، حافظه، تفکر، تمرکز، ادراک حسی و زمان و حرکت هماهنگ تأثیر می گذارد. ماری جوانا سیستم اندوکانابینوئید را بیش از حد فعال می‌کند و باعث ایجاد اثرات “بالا” و سایر اثراتی می شود که افراد مصرف کننده تجربه می‌کنند، مانند:

  • تغییر ادراک و خلق و خوی
  • اختلال در هماهنگی
  • مشکل در تفکر و حل مسئله
  • اختلال در یادگیری و مشکل در یادآوری خاطرات
  • کاهش اشتها


تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ماری جوانا میتواند باعث ایجاد یا تشدید مشکلات در زندگی روزمره شود. افراد سنگین وزن تر در مقایسه با دیگر افراد که از کیفیت پایین تر زندگی رنج میبرند، افراد دارای سلامت روانی پایین و فیزیکی ضعیف‌تر، افرادی با مشکل در روابط عاطفی و یا کسانیکه موفقیت تحصیلی یا شغلی کمتری را گزارش میکنند، بیشتر تمایل به مصرف این ماده دارند.

استفاده از ماری جوانا مستمر نیز با احتمال بالاتر ترک تحصیل همراه است. چندین مطالعه در محل کار، مصرف ماری جوانا را با افزایش غیبت، تأخیر، تصادفات، مطالبات غرامت کارگران و جابجایی شغل مرتبط می‌دانند.

نشانه‌های رایج مصرف مشکل‌ساز و اعتیاد به ماری‌جوانا شامل موارد زیر است، اما تنها به موارد زیر محدود نمی‌شود:

  • استفاده از ماده بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده است یا نیاز به مقدار بیشتری برای رسیدن به همان میزان بالا.
  • ادامه مصرف ماری جوانا با وجود پیامدهای منفی مانند نگرانی های جسمی یا روانی.
  • نادیده گرفتن یا عقب ماندن از مسئولیت ها به دلیل مصرف بیش از حد ماری جوانا.
  • اولویت دادن به ماری جوانا بر فعالیت های لذت بخش قبلی یا زمانی که با دوستان یا خانواده سپری کرده اید.
  • هنگام توقف یا کاهش مصرف و کشیدن ماری جوانا، علائم ترک ناراحت کننده را تجربه کنید.
کشیدن ماری جوانا

ماریجوانا و دیگر مواد مخدر

ماری‌جوانا از دیرباز به‌خاطر تشابه‌هایی که بین کسانی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند (معمولاً در سنین نوجوانی‌شان) و سپس با مواد سخت‌تر ادامه می‌دهند به‌عنوان داروی دروازه‌ای نامیده می‌شود. با این حال، به طور کلی ارتباط واضحی بین مصرف ماری جوانا و مواد مخدری مانند کوکائین، هروئین، یا متا ثابت نشده است. در حالی که برخی مطالعات وجود دارد مانند مصرف الکل در اکثر افرادی که ماری جوانا مصرف میکنند از سایر مواد مخدر سخت تر استفاده نمیکنند.

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) می گوید که عناصر و شرایطی مانند محیط اجتماعی که یک فرد در آن رشد می‌کند به همان اندازه مهم و تاثیرگذار است. یک جایگزین برای فرضیه دروازه مواد مخدر این است که افرادی که در برابر مصرف مواد آسیب‌پذیرتر هستند، احتمالاً با مواد در دسترس مانند ماری جوانا، تنباکو یا الکل شروع می‌کنند و تعاملات اجتماعی آنها با دیگرانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند شانس آنها را افزایش می‌دهد.

مقابله با ماریجوانا

تصمیم گیری برای دریافت درمان برای اعتیاد به ماری جوانا می‌تواند سخت باشد. به ویژه زمانی که برخی احساس می‌کنند این کار غیر ضروری است. با این حال، بسیاری از افرادی که می‌خواهند بر اعتیاد غلبه کنند، نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که میتوانید این اعتیاد را شکست دهید.

همچنین در مورد شخصیت پارانوئید بخوانید

درمان اعتیاد به ماریجوانا

برخی از افرادی که به طور مکرر در طی یک دوره طولانی از ماری جوانا استفاده می‌کنند، تلاش می‌کنند تا مصرف خود را متوقف کنند. درست مانند هر اعتیاد دیگری، درخواست کمک موثرترین راه برای ترک است. گزینه های درمانی یا “بازپروری” برای اعتیاد به ماری جوانا مشابه برنامه ها و پروتکل های درمانی برای اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر است. ترک ماریجوانا باید بوسیله روانپزشک ترک اعتیاد صورت بگیرد.

گزینه های درمانی شامل توانبخشی بستری، توانبخشی سرپایی، گروه های حمایتی و درمانی است.

رواندرمانی

روانپزشک خوب در تهران

درمان شناختی رفتاری (CBT): نوعی از روان درمانی است که به افراد راهبردهایی را برای شناسایی و اصلاح رفتارهای مشکل ساز به منظور تقویت خودکنترلی، توقف مصرف مواد و رسیدگی به طیف وسیعی از مشکلات دیگر که اغلب برای آنها اتفاق می‌افتد، می‌آموزد.

مدیریت اقتضایی: یک رویکرد مدیریت درمانی مبتنی بر نظارت مکرر بر رفتار هدف و ارائه (یا حذف) پاداش های ملموس و مثبت زمانی که رفتار مورد هدف رخ می‌دهد.

درمان تقویت انگیزه: شکل سیستماتیک مداخله طراحی شده برای ایجاد تغییرات سریع و با انگیزه درونی. درمان سعی نمی کند فرد را درمان کند، بلکه منابع داخلی او را برای تغییر و مشارکت در درمان بسیج می‌کند.

سم زدایی

برخی ممکن است از شنیدن اینکه ماری جوانا می تواند اثرات ترک ایجاد کند شگفت زده شوند. بهرحال اثرات ترک آن به شدت مواد دیگر نیست. اثرات ترک ماری جوانا با اثرات نیکوتین یا کافئین مقایسه شده است زیرا ترک هر یک از این مواد می تواند: تحریک پذیری را افزایش دهد، باعث اضطراب شود، خوابیدن را سخت تر کند و تمایل جنسی را افزایش دهد. سایر علائم ترک ماری جوانا عبارتند از: نشانه های افسردگی، بی‌قراری، تحریک، بی خوابی یا خستگی مفرط، کاهش اشتها یا کاهش وزن و نوسانات خلقی.

اعتیاد به ماری جوانا

اگر علائم فرد مبتلا به کشیدن ماریجوانا شدید است و موجب پریشان حالی وی شده است داشتن شماره روانپزشک برای تماس یا مراجعه فوری به یک روانپزشک خوب در تهران توصیه شده است تا درمان های مقتضی برای او انجام شود.

همچنین در مورد تفاوت روانشناس و روانپزشک بخوانید.

برای دریافت نوبت روانپزشک جهت مشاوره و درمان با ما در تماس باشید.